
Dvě koupelny se mění ve skutečné scénografické sety. První je zahalená do teplé, syté a výrazné červené. Druhá si pohrává s geometriemi a lesklými dlaždicemi v odstínu noční modři. Dva výrazné, expresivní prostory s odvážnými barevnými paletami. A v obou je to světlo, které určuje rovnováhu mezi objemem, barvou a atmosférou.
V srdci Logroña architekt David D. Iriondo proměnil dvě koupelny v manifesty charakteru a barev díky odvážnému a promyšlenému použití obkladů. První z nich má odstín granátové, což je tón zemité červené, který prostoru dodává teplo a charakter, druhá koupelna je v hluboké modré a plná osobitosti. V tak bohatém prostředí je role světla zásadní. Nejen z hlediska funkčnosti, ale také pro zvýraznění materiálů, geometrie a emocí. I proto byl Creative Cables cenným spojencem.
Součástí Fuorisalone 2025 proměnila akce náš obchod na via De Amicis ve výstavu, kde světlo ožilo v nečekaných formách, vzniklých z tvorby z celé Evropy. Návštěvníci měli možnost prozkoumat jeho nekonečný potenciál a obdivovat umělecké instalace a inovativní design, které boří všechny konvence.
Červené koupelnové světlo: teplá barva, která objímá
Granátově zbarvené dlaždice pokrývají podlahy a stěny jako druhá kůže. Povrch je lesklý, téměř skleněný. V takovém prostředí každý světelný bod odráží světlo, vibruje a násobí se. Světlo by mělo doprovázet a posilovat pocit tepla a hmoty. Zde jsou hlavní prvky pro dokonalé osvětlení:
- Teplota barvy: 2700K, pro ještě teplejší odstín keramiky.
- Objímka z keramiky nebo saténového kovu pro zmírnění odlesků a zachování barevné hloubky.
- Nástěnná lampa, symetricky namontovaná nad zrcadlem, se stává ústředním bodem, aniž by narušila barevnou soudržnost.
S textilním kabelem tón v tónu (mezi měděnou, rezavou nebo bordó) a objímkou z matného kovu nebo keramiky přestává být světlo pouhým doplňkem: stává se součástí barvy. Pro intimní a vibrující efekt, kdy se světlo stává součástí materiálu, nikoli něčím navíc.


Modré koupelnové osvětlení: zvýraznění a preciznost
Druhá koupelna je pravým opakem: chladnější paleta s kobaltově modrými dlaždicemi, které na světlo reagují geometricky. Výzva zde není jen estetická, ale i optická: je třeba světlo, které nebude plošné, ale zvýrazní stíny, podtrhne reliéfy a vytvoří dynamičnost.
- Teplota barvy: 3000K-3500K, neutrálnější pro zachování věrnosti modré.
- Objímka z matné keramiky nebo saténového kovu pro zmírnění odlesků a zachování barevné hloubky.
- Kabel v kontrastní barvě (například hořčicový nebo grafitový) může zdůraznit lampu, aniž by narušil rovnováhu s prostorem.
V tomto kontextu se ta samá lampa stává technickou, precizní, téměř sochařskou.


Světlo jako spojenec barev
Když pracujete se silnými obklady – glazované dlaždice, reliéfní keramika, syté barvy – osvětlení nemůže být neutrální. Musí být přesné, promyšlené a sladěné s vizuálním rytmem prostoru.
Tři přístupy, které fungují:
1. Cílené světlo, které zvýrazňuje materiál
Lampa s otočným kloubem nebo nástěnný systém s výsuvným ramenem umožňuje vytvářet přesné akcenty. Zrcadlový efekt dlaždic může být například zdůrazněn úzkým paprskem teplého světla, který vytváří dynamické odlesky a nečekanou hloubku.
2. Odstíny světla, které hovoří jazykem barev
V místnostech s intenzivními tóny je třeba volit teplotu barvy světla stejně pečlivě jako látku nebo povrchovou úpravu. Teplé světlo (2700K) prohlubuje zelenou lesní nebo terakotovou; neutrálnější (3000K) věrně zvýrazní živost modrých a žlutých odstínů.
3. Tvary a materiály v dialogu s obkladem
Lampa z glazované keramiky nebo Žárovka z opálového skla, případně v kombinaci s detaily z kartáčované mosazi, může navázat na barvy nebo odlesky dlaždic. Výsledek? Stylová harmonie, která nekopíruje, ale ladí.
Krejčovský přístup ke světlu
Nejvíce nás na tomto projektu inspiruje myšlenka: i v „funkčních“ místnostech, jako je koupelna, by každý prvek mohl (a měl) mluvit stejným jazykem. Světlo nevyjímaje. Díky našemu modulárnímu systému a svobodě v kompozici – mezi kabely, objímkami, povrchovými úpravami, světelnými zdroji a doplňky – může být každá lampa v koupelně na míru. Ne jen nějaký bodový zdroj světla, ale designový objekt integrovaný do projektu.